På grund av mitt stora matintresse började jag 2008 skriva krönikor och recept till lokala månadsmagasin (där jag arbetade som produktionschef och AD) som delades ut till en halv miljon hushåll runt om i Storstockholm. Strax därefter halkade jag av en slump in på lågkolhydratkost och hittade äntligen en kost som fick min kropp att hamna i balans och där jag inte kände att jag ”försakade” något.
För att lära mig mer om varför den här typen av kost faktiskt fungerade utbildade jag mig till lic. kost- och näringsrådgivare inom lågkolhydratkost och paleo på mf Hälsoutbildningar som numera heter Paleo Institute.
I samma veva lanserade jag min hemsida jillsmat.se och startade mitt Instagramkonto jillsmat som idag har uppåt 35.000 matglada följare. I slutet av 2013 startade jag mitt eget företag, Jills mat & design, och gav jag ut kokboken Jills mat efter säsong tillsammans med Pagina förlag som jag även var formgivare och fotograf till.
Under åren har jag tillsammans med Magda Dedic haft flera otroligt uppskattade LCHF-events, både i Stockholm och Malmö, där vi bland annat haft Jonas Bergqvist, Mattias Ribbing och Anna Hallén som föreläsare och fantastiska sponsorer som bidragit med massvis av smakprover och riktigt välfyllda goodie bags.
Jag är väldigt selektiv med vilka företag som jag samarbetar med då jag gör sponsrade inlägg och samarbeten på mina sociala medier eller inlägg på jillsmat.se. För mig är det viktigt att det är produkter/tjänster som jag genuint kan rekommendera till mina följare. Min trovärdighet och äkthet är a och o för mitt varumärke och mina åsikter går ej att köpas. Exempel på kunder jag samarbetat med i mina sociala medier är mathem.se, Gäsene mejeri och Torfolk Gård.
Andra uppdrag har exempelvis varit att ta fram receptbroschyrer (från recept till tryckfärdigt original) till SEVAN, Favero Majsmjöl, Apoteksgruppen och Gäsene mejeri.
Hjälpt City Gross att bygga upp en glutenfri ”LCHF-avdelning”, demat i matbutik, blivit inhyrd som föreläsare, skapat LCHF-rätt till SOOK och stått på scen i Tyresö Centrum och bjudit på sommarmat tillsammans med Dogge Doggelito. Sen har jag även stekt ostpanerad omelett i TV4 Nyhetsmorgon.
Tog fram en ruggigt god low-carb-burgare till hamburgerkedjan Bores. Min burgare sålde enligt personalen bäst av alla samarbeten de haft tidigare.
Tror du att Jills mat och ditt företag skulle kunna hitta på någonting bra ihop? Kontakta mig gärna för offert eller förslag på upplägg.