På ett eller annat sätt måste man ge följaren något av värde, vilket kan vara allt ifrån matinspiration till ett gott skratt. Det gäller att sätta fingret på varför någon ska vilja följa just ert konto – vad gör er unika? När man väl har kommit igång med sitt Instagramkonto och Facebooksida gäller det att få kontona att växa genom att vara aktiv även på andras konton, kommentera och vara engagerad. Få andra att skriva om er och tagga. Det tar givetvis en hel del tid att underhålla kontona men marknadsföringsvärdet kommer i slutändan förhoppningsvis göra att det lönar sig.
Det är samtidigt viktigt att ha koll på vilka regler som gäller när man jobbar med sina sociala medier. Andra sätt att få spridning är att lägga upp kreativa tävlingar eller att samarbeta med andra företag, bloggare eller influencers som har många följare och är förenliga med ert eget varumärke. Viktigt att komma ihåg är att det finns regler för hur det ska gå till för att ingen ska riskera att bötfällas eller få sina konton avstängda. Observera att gällande lagar och regler inkluderar alla som bidrar, dvs. kund, byrå, underleverantör och medverkande konsument/användare, har ett legalt ansvar för det som publiceras på sociala medier.
Grundregeln är att om ett företag betalar och/eller ger produkter till en person (vare sig det gäller en privatperson eller företag) med avsikt att de på något sätt ska skriva om deras produkt/tjänst måste inlägget tydligt märkas med exempelvis ”I samarbete med…” eller ”Sponsrat inlägg…” – både i början och i slutet av inlägget.
Man kan också välja att för en relativt billig peng annonsera och sponsra inlägg via sitt företagskonto på Facebook som visas på både Facebook och Instagram. Dock så upplevs det givetvis mer av mottagaren som ”reklam” eftersom det är ni som är avsändaren. Men det ena utesluter inte det andra. Det bästa är givetvis att vara aktiv och synas så mycket som möjligt på ett så bra sätt som möjligt för bästa möjliga spridning av ert budskap.
Enligt svensk lag finns det också regler för hur tävlingar ska gå till som man bör följa om alla inblandade parter vill slippa tråkiga konsekvenser som att betala skadestånd etc.
Efter många års erfarenhet av sociala medier där jag bland annat byggt upp mitt eget Instagram-konto Jillsmat som idag har uppåt 35.000 följare har jag en ganska bra koll på vad som funkar och inte. Nya funktioner, regler etc som kan vara lite krångliga att sätta sig in i.